A csatolt kapcsolási
rajz egy olyan műkapcsolás, amely a mobil faeszterga gépet
amely 3~ fázisú motor
hajt, alkalmassá tegyük 230V-ról vagy 400V-ról üzemelni.
NAGYON FONTOS!!
Beüzemelés előtt feltétlen ügyelni kell arra, hogy a nulla
pontra ne kerüljön fázis!
Ellenkező esetben a beépített Fázis Őr zárlatot okozhat, és
tönkre mehet.
Az 5 pólusú ipari
csatlakozóvillával ellátott gép kétféle üzemmódban működhet.
1~230V, / 3~400V
Az 1 fázisú üzemhez kell 1db 230V (háztartási dugvilla) és
egy 5 pólusú lengő aljzat.
A két csatlakozót, rövid 3 eres kábellel kötjük össze. Az 5
pólusú csatlakozó L3 pontjára kötjük a fekete (fázisvezetőt) az N pontjára a
kék (nulla vezetőt) a zöld sárgát, pedig a földelő vezetőre. Továbbiakban
fordítókábel.
Üzembe helyezés és működtetés.
A fordítókábelt csatlakoztatjuk a géphez, mielőtt a
hálózatra csatlakozunk, ellenőrizzük, hogy a fali csatlakozó, vagy hosszabitó
nulla vezetője hol van, és annak megfelelően csatlakoztatjuk a fordítókábelhez.
Amikor csatlakoztattuk, akkor a Be gomb megnyomásával
indíthatjuk a gépet.
Lehetőségünk van forgásirányt is váltani, de a hírtelen
terhelés miatt ajánlott kikapcsolt állapotban átváltani az I.V.K (irányváltó)
kapcsolót. Majd a Be gombbal indítani a gépet.
Működési elv:
Hálózatra csatlakozáskor a „Fő” (fázis őr) érzékeli a három fázis jelenlétét vagy annak
hiányát.
Amennyiben L1
vagy L2 hiányzik akkor a gép 1
fázisú üzemmódban fog üzemelni, ha az L3
hiányzik, akkor nem indul el a gép.
Ha 1 fázisú üzemmódban van a gép, akkor az R1 relé meghúz, ezzel leválasztja az L1 és L2 fázist, és átkapcsol kondenzátorra. A C1 kondenzátor gondoskodik a segédfázisról.
Irányváltáskor az R3
relé segédérintkezője a kondenzátor egyik pontját felcseréli a fázis és nulla
között (1. ábra).
Kapcsolási rajz.
A fent leírt műkapcsolás tesztelése során, több kényelmetlenség is
elő jött.
1. Ügyelni kell a nulla helyes bekötésére.
2. forgásirányváltásnál 1~ üzemmódnál a segédfázis kondenzátora beégetheti a
relét, ami zárlathoz vezethet.
3. a fázisőr kijelzője nem látható, és a hálózat rácsatlakozásakor, nem lehet
látni milyen állapotban, van a relé. ez akkor érdekes, amikor a hálózati
feszültség nem éri el a min. 195V fázisfeszültséget.
Ezért az egész vezérlést kicseréltem kétgörgős VGK 16, 3 állású kapcsolóra,
valamint egy relére (2ábra)
A következő 3-as ábrán, a kapcsoló állapotok is láthatok.
Működési elv: K1 kapcsolóval lehet kiválasztani, hány fázisú táplálásról üzemeljen a gép. K2 kapcsolóval lehet mindkét üzemmódban váltani irányt. R1 relé a Be gomb hatására meghúz, és elindul a motor. A Ki gomb (egyben vészgomb) megnyomására a relé elejt, és leáll a motor. A mechanikus (görgős) kapcsolónak köszönhető, hogy a váltások biztonságosak, mert az 1 és 2 állapot között van egy nulla állapot. Ezért, menet közben is lehet irányt váltani. De, feltétlen meg kell várni, amíg a motor teljesen megáll! Azért javasolt, mert így kíméljük a motort, és elkerüljük, hogy a befogott anyag elmozduljon, vagy a tokmány lepörögjön a tengelyről. Javaslom a lepörgésgátlás mechanikus kialakítását! Itt szeretném felhívni a figyelmet, hogy a motorok hűtéséről a motortengely hátsó végére rögzített ventilátorlapát gondoskodik. Ezért, forgás irányváltáskor, a hűtés hatásfoka leromolhat. Természetesen a lapátok kialakításától is függ, hogy mennyire.
A mechanikus kapcsolóval, már sokkal biztonságosabb, és kezelhetőbb a gép. Azért, el kell, hogy mondjam, a 3~-ú motor segédfázisról üzemeltetve nem valami hasznos megoldás. Nagyon melegszik, és az indítás is nehézkes. Még a gyári motorok sem bírják sokáig. A terhelhetőségéről nem is beszélve.
Ha lehet, akkor én 3~-ról használom. Ha, egyszer olcsón hozzájutok egy frekiváltóhoz, akkor arra cserélem le a vezérlést.