A szükség úgy hozta, hogy gyorsba kellett egy
hengercsiszoló. Az elképzelés az volt, hogy a faeszterga gépre építem, de úgy,
hogy könnyű legyen felszerelni, és azért stabil legyen. Volt egy 48 mm átmérőjű futószalag görgöm, amelyre ferdén
rátekertem a csiszolópapírt, és befogattam a gyűrűs tokmányba, a másik végét,
pedig megtámasztottam a szegnyereggel. Ezzel, már el is készült a hengeres csiszoló fő része. Már csak a
munkalap kellett, és hozzá a magasság állítás. Itt egy kicsit elakadtam, mert még
nem láttam ilyen szerkezetet közelről, így improvizálnom kellet. Ami fix volt
az a henger, és a gép ágy. Közé kellett kiókumlálni valamit. Azt tudtam, hogy a
magasság állítást praktikus egyenletesen emelni, ezért arra gondoltam, valami
ék mozgatásával lehetne megoldani. Ahogy nézelődtem a műhelybe, megláttam két
kerítés spannoló csavart. Első megközelítésben, ez jónak tűnt, mert volt jobbos
és balos menete, így az egyenletes kétirányú mozgatás feltételei megoldottak.
Már csak a két spancsavar ház szinkronba való tekerését kellett megoldanom.
További kutakodás, és egy korábbi szerkezet építésből maradt 3db. kerékpár
lánckerék került elő. A két lánckereket rá kellett applikálnom valahogy a
spancsavarra. Néhány fúrás, és reszelés, és már meg is volt oldva. Néhány
pöttyel odahegesztettem, ezzel a forgatószerkezet is elkészült.
Jöhetett a
spancsavarok átalakítása. A szemeket levágtam, majd a másik végükre is vágtam
M8-s menetet. A spancsavar háznak kétoldalú feltámasztás gyanánt, rétegelt
lemezből két-két darabot vágtam, majd 16-s fúratott fúrtam bele. Ezzel a
mozgató mechanika főbb részei elkészültek. Vágtam 4 db. Keményfa bakot,
amelynek a felső felét 30°-ra vágtam, majd 8-s fúrat, és 20-s süllyesztés 10mm
mélyen. Ezeket a bakokat fogattam a spancsavarokra. Jöhetett az összeállítás. A
szerkezet méretei és a pad szélessége alapján, vágtam egy 12-s rétegelt lemez alaplapot,
majd rárögzítettem a 4 db. Feltámasztást, és belefogattam a spancsavar házat,
úgy, hogy az könnyedén el tudjon fordulni. A másik tengelyt, a lánc hosszának
beállítása után szintén felfogattam. Ezzel a kész szerkezettel, már egyformán
tudtam mozgatni a négy emelő bakot. A harmadik fogaskeréknek egy 10-s menetes
szárat használtam, amely a hátlap és az előlapra lett fogatva.
A négy emelőbak
magassága és az alaplap vastagságának összege, és a henger közötti távolság
maradt a munkalap, és az emelő ék kialakítására. Az emelő éket két darabból
alakítottam ki, hogy legyen egy durva állítási lehetőség is. A munkalapot
leszabtam, és a két-két darabból álló emelőéket rárögzítettem.
Mondanom sem
kell, hogy amint a munkalap rákerült a szerkezetre, rögtön ki is próbáltam.
Nagy volt az örömöm, mert elsőre sikerült a laminált rétegelt lemezről
könnyedén lecsiszolni a laminálást.
Ezután már csak az oldalak kialakítása
maradt hátra.